Suomi 100 – Elämää Mynämäellä sata vuotta sitten

Suomi 100 - Elämää Mynämäellä itsenäistymisen aikoihin 1900-luvun alkupuolella Hankkeen tavoitteena tehdä monin aistein koettava matka 1900-luvun alun Mynämäkeen. Kirjastoon rakennetaan vuosisadan alun elämää kuvaavia huoneita, interiöörejä, joihin oppilaat ja vanhukset työstävät yhdessä erilaista rekvisiittaa. Huoneiden avulla rakentuu tarina, joka kuvaa mynämäkeläistä elämää vuosisadan alussa. Viikoilla 47-48 järjestetään ryhmille opastettuja, tarinallisia kierroksia. Interiöörien sisustuksia valmistetaan maalis-lokakuussa erilaisissa työpajoissa. Tapahtuma on osa Suomi 100 -juhlavuotta ja järjestelyistä vastaa Mynämäen Rotaryklubi ry.

Tapahtuman suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavat Arja Kitola ja Leena Gustafsson. Vuosisadan alun tunnelmiin matkataan seuraavien teemojen avulla:

1. Vanhan ajan koulu- teeman avulla kuvataan, millaista oli koulunkäynti Mynämäessä vuosisadan alussa Suomen itsenäistymisen aikoihin.

2. Vanhan ajan joulu -teeman avulla kuvataan miten joulua vietettiin Mynämäessä Suomen itsenäistymisen aikoihin; millaisia olivat koristeet, mitä syötiin, miten joulunpyhät vietettiin.

3. Mynämäki oli vuosisadan alussa merkittävä kauppapaikka. Marttilan urheiluliike ja kirjakauppa aloittivat toimintansa heti vuosisadan alussa. Ensimmäinen Osuuskauppa avattiin v. 1917. Kauppapuodissa kurkistetaan v. 1917 tarjontaan ja kauppakulttuuriin.

4. Ensimmäinen Suomessa valmistettu auto tehtiin Korvensuussa v. 1913. Korvensuu oli myös työväestön tehdasalue maaseudulla. Näyttelyssä kuvataan Korvensuun elämää vuosisadan alussa.

5. Villalankakirjonta oli tyypillistä 1900-luvun käsityötä. Näyttelyä varten tehdään yksittäisiä villalankakirjontatöitä vuosisadan alun materiaalein ja värein. Yksittäiset työt kootaan yhteen "Yhdessä" -kirjontaryijyksi. Kaikki halukkaat pääsevät tekemään yhteistä juhlavuoden aikana ryijyä erilaisissa toimintapisteissä.

Tutkivan oppimisen tehtäviä kouluille:

1. Kirjaston pääsaliin lavastetaan talonpojan joulun tupa. Tuvassa on joulukuusi (huonekorkeuden mittainen) sekä pirtin pöytä. Oppilailta toivotaan:

  • joulukuusen koristeet: millaisia olivat joulukoristeet itsenäistymisen aikoihin, tehkää sopiva määrä kuusen koristeita
  • muu tuvan joulukoristelu: tutkikaa miten tupa koristeltiin vuosisadan alussa ja tehkää sopiva määrä tuvan koristeita
  • tekstiilit: tutkikaa millaisia tekstiileitä oli seinillä, pöydillä ja lattioilla ja tehkää tupaan aikakauden mukaisia (Leena Gustafsson tekee ikkunan verhot ellei toisin sovita)
  • oliko kynttilöitä, millaisia: valakaa sopiva määrä kynttilöitä
  • mitä syötiin: tehkää näkymä joulupöydän tarjoiluista esim. askartelumassasta
  • millaisista astioista tarjoiltiin ja syötiin: tehkää sopiva määrä astioita
  • annettiinko lahjoja, millaisia: tehkää lahjat/lahjapaketit
  • oliko perheissä jotain jouluohjelmaa esim. leikkejä, laulua, runoja

Kirjaston takkahuoneeseen lavastetaan koululuokka vuodelta 1917

Pohdittavaa mm. :

  • millainen koululuokka oli fyysisiltä puitteiltaan: lämpötila, kalusteet ym.
  • millaisia olivat koulukirjat ja muut oppimisvälineet
  • miten opettaja opetti
  • miten oppilaat käyttäytyivät
  • miten pukeuduttiin
  • mitä oppiaineita
  • millaisia todistukset olivat
  • miten itsenäistymisen ajankohta näkyi koulussa ja koulunkäynnissä

Luokkatilan lavastamisesta huolehtii ensi sijassa Leena Gustafsson, mutta halukkailla on mahdollisuus päästä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan lavastusta. Myös ideoita rekvisiitasta otetaan vastaan. Mahdollisuus myös esittää luokassa pieniä näytelmänpätkiä tuon ajan koulunkäynnistä.

3. Kaupankäyntiä vuosisadan alussa

Paikallisen kaupan interiööri rakennetaan kirjaston yläkertaan Antinkammariin. Tilassa on valmiina seinäkkeet, kaksi ruskeata hyllyä sekä pöytä. Oppilailta toivotaan:

  • pöytään liitettävä kaupan seinäke
  • kauppaan tavaroita, joita siellä itsenäistymisen aikoihin myytiin (itse askarrellen tai muualta keräten)
  • oppilaat voivat halutessaan tehdä myös pieniä kauppaan liittyviä näytelmänpätkiä

4. Korvensuu 1913

Ensimmäinen Suomessa valmistettu auto tehtiin Mynämäen Korvensuussa v. 1913 tehtailija Frans Lindströmin ja hänen tiiminsä toimesta. Kuvatkaa Korvensuun ja tehtailija Lindströmin tarina median keinoin. Esityksen lisäksi kootaan aiheeseen liittyvä vitriininäyttely.

5. Valokuvanäyttely v. 1917

Kirjastoon tehdään valokuvanäyttely vuoden 1917 aikakauden elämästä ja tapahtumista. Toimita kirjastoon valokuvia, tarinoita, haastatteluita ja muuta aikakauteen liittyvää rekvisiittaa

6. Yhdessä -taideryijy

Vuosisadan alussa pidettiin paljon esillä villakirjontaisia oviverhoja, kynnysja pöydänalusmattoja ja -liinoja. Oppilailta toivotaan, että he tekisivät yksittäisiä taideryijyn lappuja osaksi yhteistä suurta ryijyä. Mukavaa olisi, jos lappuja tehtäisiin yhdessä vanhempien ihmisten kanssa (esim. kutsuttaisiin vanhuksia oppitunnille tekemään yhdessä oppilaiden kanssa). Laput toimitetaan Leena Gustafssonille liitettäväksi yhteiseen ryijyyn.

  • Kevät 2018

    Dokumentoinnin kokoaminen, loppuraportointi

  • 16.11.2017

    Näyttelyn avajaiset (Kirjastossa suhisee -tapahtuma)

  • 14.11.2017

    Kenraaliharjoitus ( Mynämäen rotaryklubi)

  • Syksy 2017

    interiöörien materiaalit valmiiksi eri työpajoissa (kaikki materiaalit valmiina lokakuun puoleen väliin mennessä), työpajatyöskentelyn dokumentointia, näyttelyn kokoaminen, interiööreihin liittyvät tarinat valmiiksi, avajaistapahtuma, tapahtumaviikot (47-48) opastuksineen eri ryhmille

  • Kevät 2017

    yhteistyöverkoston rakentaminen, kontaktointi kouluihin ja järjestöihin, tapahtumavuoden käynnistäminen yhteisellä tapahtumalla suunnittelupalaverit yhteistyötahojen kanssa, vastuuopettajien nimeäminen, taideryijypajan aloitus, interiöörien tarinoiden hahmottelu, historiaan tutustuminen, työpajojen käynnistäminen, työskentelyn dokumentointia, väliraportoint

  • Syksy 2016

    Hankesuunnitelman laatiminen, rahoitus- ja toimintasuunnitelma